donderdag 17 februari 2011

vraag en antwoord 6

Susanna vroeg: Heb je iets met de Vrije School?
Mijn antwoord daarop kan kort en bondig zijn:
JA
De vraag, of eigenlijk het antwoord, gaat er natuurlijk over (jullie willen per slot van rekening iets over mij te weten komen, nietwaar) hoe het komt dat ik daar iets mee heb.
Feit is dat mijn kinderen op de Vrije School zitten, en wel  hier (zij zijn op de website meerdere malen terug te vinden) in de huidige klas 2, 4 en 6. 
Zie hier zoonlief met palmpasenstok in klas 2:
En hier jongste dochter als oudste kleuter driftig aan het borduren (ach...hoe lief en klein)

Zelfs ik bezocht, in een ver verleden weliswaar, de halve bovenbouw van een Vrije School, en ontmoette daar, of kreeg verkering met, mijn huidige man, dit jaar 20 jaar geleden.
Oei, dit moet ik even verwerken......

20 jaar

Ik word oud geloof ik...
Afijn, ik sleep die Vrije School dus al lang met mij mee, en toen er gekozen moest worden voor een school voor de kinderen, hadden wij onze keuze al gemaakt na 1 stap over de drempel te zetten en de geur van verse appelmoes te ruiken. 
Dit was thuiskomen.

Na de middelbare school en het 13e jaar in Zeist ging ik studeren aan de lerarenopleiding Nederlands. Na 3 jaar hield ik dat voor gezien, aangezien ik niets met pubers had. Met het vak overigens wel, maar daar heb je weinig aan als je het niet wil onderwijzen...
Inmiddels was manlief afgestudeerd en verhuisden wij, ik ging werken als oppas aan huis, administratieve kracht, kreeg kinderen. Eerst 1 , toen nog 1, en nog 1. Jee, toen had ik er 3 en heel druk, ha!
Acht jaar ben ik een happy thuisblijfmoeder geweest, en toen begon het te kriebelen.
Ik wilde iets voor mezelf, weer eens de deur uit, mijn wereld vergroten.
Ik besloot een studie te doen, ik wilde verloskundige worden. Eerst nog wat vakken halen anders werd ik niet aangenomen, en toen gebeurden er vele dingen tegelijk. Dat heb je soms...
Slotsom was dat ik, toen jongste dochter naar de kleuterklas ging, een opleiding ging doen om peuterjuf te worden. Een antroposofische opleiding, iets anders had ik niet gewild.
Het lot bepaalde dat ik niet op een peuterspeelzaal terecht kwam, maar inmiddels alweer 3 jaar  hier.
Ik ben hier op mijn plek. Hier leer ik nog elke dag. Hier ontmoet ik mooie, waardevolle mensen. Hier ben ik gelukkig. Kijk goed, ook ik ben op deze website te vinden (niet als Hoepzika, haha).
En de Vrije School is nog steeds in dit huis, al gaat oudste dochter volgend schooljaar naar een Dalton Middelbare School. Weer eens iets nieuws, want naar de bovenbouw wil ze niet. 
Gelukkig zitten we nog zeker vier jaar tussen de uitgeholde pompoenen, de filiakrijtjes, de zelfgebreide mutsen (zoonlief heeft er 1 die inmiddels vergroeid is met zijn hoofdhuid), de mooie verhalen en de geur van zelfgebakken brood....

Jee, wat een lang en saai verhaal, 
laat ik maar gauw overgaan tot de orde van de dag.
Want....
mijn 6e Stylish Blogger Award gaat naar:


Waarom? Omdat ze van plan is een (kleinschalig) antroposofisch kinderdagverblijf(je) op te richten, en dat vind ik super! Yvonne, zet hem op!

3 opmerkingen:

  1. Oh wat lief! Ben helemaal een beetje overdonderd, haha :) Hartstikke bedankt, voor de award, maar natuurlijk ook voor je inspirerende woorden!

    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen hoe jullie geschiedenis is. En ach, 20 jaar klinkt wel heel lang maar dat waren vast ook 20 mooie jaren, hoop ik.
    De VS spreekt mij ook erg aan, helaas is die te ver weg voor ons, dus nu een CBS voor de kinderen. Die ook leuk en goed is maar ik mis wat..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ♥ de Vrijeschool. Elke dag weer een feestje om daar te komen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wil reageren! Ga vooral je gang, ik geniet ervan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...