zaterdag 26 oktober 2013

tomatenchutney

Ik maak regelmatig vegetarische burgers, van linzen of bonen of erwten.
Burgers vragen om een sausje, en aangezien ik niet altijd mayonaise wil serveren,
maakte ik snelle tomatenchutney, van tomaten in blik...
maar je kunt natuurlijk ook verse tomaten gebruiken, al is dat meer iets voor de zomer.
Ik vind chutney echt iets dat bij de herfst past, met zijn pittige smaak en warme kruiderij.
 Voor 5 potjes chutney gebruikte ik 4 blikken gehakte tomaten,
3 uien
2 teentjes knoflook
250 ml balsamico azijn
200 gram suiker
2 theelepels mosterdzaad
1 theelepel gemalen gemberpoeder
2 theelepels gemalen komijn
snufje zout
Ik fruitte de ui met de knoflook in wat olijfolie,
voegde daar de komijn, gember en mosterdzaad aan toe, liet het even bakken.
Daarna voegde ik de blikken tomaten toe, evenals de suiker en de balsamico azijn.
Goed roeren, en blijven roeren, een uur lang op laag vuur, zodat het indikt en niet aanbakt.

Potjes ondertussen uitkoken.
Chutney in de potten doen als die nog heet is. 
Deksel erop, en op de kop zetten, zodat er geen lucht bij kan.
Na openen is de chutney 1 à 2 weken houdbaar in de koelkast.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! Volgend jaar eens maken van eigen tomaten. En inderdaad een goeie vervanger van de mayo, die de puberzonen hier in huis het liefst met liters tegelijk verslinden!
    Ik heb gisteren de speculaaskoekjes gemaakt, mmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker! Ga ik vast nog wel proberen. Een vraag: Kan balsamicoazijn bederven?
    Ik heb nog een flesje staan en heb geen idee.
    Goed weekend, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je wil reageren! Ga vooral je gang, ik geniet ervan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...