Posts tonen met het label koken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label koken. Alle posts tonen

donderdag 18 april 2013

niet vergeten hoor...

Het is al bijna Koninginnedag,
en dat is de laatste dag om mee te doen aan mijn
Dus wie nog een kansje wil wagen...
reageer dan hieronder...

zaterdag 5 januari 2013

gembersiroop

Mijn kinderen houden van gedroogd fruit,
maar waar ze echt NIET van houden is gember.
Ik houd er wel van, heel erg zelfs,
dus drink ik lekker in mijn eentje het pakje gemberthee leeg,
of maak eens een gembertaart die vooral ik lekker vind... ;-)
Onlangs vond ik via facebook, met dank aan Marjan,
 een recept voor gembersiroop,
en omdat ik nog vakantie heb,
en dus tijd voor het lange inkoken,
maakte ik twee flessen vol,
die ik lekker in mijn eentje op ga gebruiken,
in de thee ofzo, of in een cake of taart,
of over vanilleijs....:
Ook maken?

Maak 300 gram verse biologische gember,
met schil en al, en met een halve liter water, klein in de keukenmachine.
Giet het mengsel in een flinke pan met dikke bodem,
en voeg nog eens een liter water bij.
Laat een half uur koken,
en je hele huis ruikt naar gember!
Zeven. Vocht opvangen en terug in de pan doen.
Voeg een kilo suiker toe,
en kook het zachtjes in tot het stroperig is.
Ik liet het wel een middag op het vuur staan sudderen.
Vind je stroperig genoeg?
Voeg het sap van een limoen of een halve citroen toe.
Af laten koelen.
Giet in een schone fles.

Smullen maar!

vrijdag 1 juni 2012

heksensoep

Zeg!
Wat staat daar op het fornuis?
Ja, in die pan?
Nee, niet in die pan,
dat ziet eruit als een ordentelijke en gezonde linzensoep.
Ik bedoel die andere pan!
 Wat is dat?
Oh...
't is heksensoep, 
ahum
en dat in MIJN keuken?
Gaat daar nou gras in???

En wie maakt die soep?



Ja-ja, de opperheks van het huis ;-)
Krijgt die ook hulp?
Ik zie het al,
hulp van de miniheks van het huis...
En wat zit er allemaal in die uh heksensoep?

Oh...
paardenbloemen
bloemen van de struiken
 spuug van het spuugbeestje
gras met zaad
water uit de vijver
en wat geheime ingrediënten...

Gaat het goed?
Kijk eens even...
Ja, hoor
echte heksensoep
Jammie.


maandag 26 december 2011

Kerst in Huize Hoepzika!

Kerst in huize Hoepzika verliep vrij rustig dit jaar.
Gisteren kwamen vier generaties bijeen in ons huis
om alhier een kerstlunch te verorberen.
 Een gezonde kerstlunch welteverstaan,
zonder suiker, gist, gluten, zuivel en histamine
vanwege ernstige voedselintolerantie van stiefmama
en vegetarisch vanwege 4 vegetariërs, jaja.
Ik vind het iedere keer een leuke uitdaging om
eten te maken dat door iedereen gegeten kan worden, ook door haar!
 Dit keer maakte ik een saladebuffet, 
met behulp van mijn twee keukenprinsessen
maar dat ik vergat te fotograferen...
dus trakteer ik jullie op wat plaatjes van onze boom...
Het hele spul was tegen zeven uur 's avonds weer weg,
wij aten de restjes van de lunch en nestelden ons op de bank
voor een kop thee en Ice Age...
En vandaag?
Vandaag vervelen wij ons stierlijk (ahum...ik bedoel, de kinderen)
kreeg ik mijn header eindelijk gecentreerd, 
en ploeg ik me door een webwinkelconcept heen, 
ik hoop binnenkort open te gaan, 
maar er wil het een en ander niet zo lukken...


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...