maar waar ze echt NIET van houden is gember.
Ik houd er wel van, heel erg zelfs,
dus drink ik lekker in mijn eentje het pakje gemberthee leeg,
of maak eens een gembertaart die vooral ik lekker vind... ;-)
Onlangs vond ik via facebook, met dank aan Marjan,
een recept voor gembersiroop,
en omdat ik nog vakantie heb,
en dus tijd voor het lange inkoken,
maakte ik twee flessen vol,
die ik lekker in mijn eentje op ga gebruiken,
in de thee ofzo, of in een cake of taart,
of over vanilleijs....:
Ook maken?
Maak 300 gram verse biologische gember,
met schil en al, en met een halve liter water, klein in de keukenmachine.
Giet het mengsel in een flinke pan met dikke bodem,
en voeg nog eens een liter water bij.
Laat een half uur koken,
en je hele huis ruikt naar gember!
Zeven. Vocht opvangen en terug in de pan doen.
Voeg een kilo suiker toe,
en kook het zachtjes in tot het stroperig is.
Ik liet het wel een middag op het vuur staan sudderen.
Vind je stroperig genoeg?
Voeg het sap van een limoen of een halve citroen toe.
Af laten koelen.
Giet in een schone fles.
Smullen maar!